Kód oboru: 26-45-N/06
Akreditace: MŠMT-12961/2013-212 ze dne 21.března 2013, doplněné dne 29.dubna 2013
Forma studia: denní a kombinovaná
Délka přípravy : 3 roky
Školné: 3000,- Kč za rok
Studijní obor je určen pro chlapce i dívky
Podmínky pro přijetí: úplné střední odborné vzdělání nebo úplné střední vzdělání
Přijímací zkoušky: nejsou
Způsob ukončení přípravy: absolutorium, diplomovaný specialista v oboru
Výuka probíhá: J. Š. Baara 2 a Skuherského 3, České Budějovice
Studijní plán denního studia
Studijní plán kombinovaného studia

Popis oboru

Student vzdělávacího programu Elektrotechnika – elektromechanické systémy má vědomosti a dovednosti, které mu umožňují úspěšně vykonávat činnosti, vyskytující se v oblasti elektrotechniky, senzoriky, automatizační techniky, programovatelných strojů a též v oblasti řízení výroby v elektrotechnice a mechatronice. Je vybaven i znalostí informačního i personálního managementu a marketingu; to mu umožňuje uplatnit se v praxi ve vývojových, projekčních, konstrukčních, výpočtových a výrobních útvarech závodů nebo jako střední řídicí článek menších a středních firem s počítačově integrovanými koncepty řízení. Získávají též elektrotechnické vzdělání, umožňující získat oprávnění k provádění úkonů dle vyhlášky č. 50. Je rovněž připraven řešit technologické projekty výroby, včetně manipulace s materiálem a robotizace. Dále se může uplatnit jako provozní a výrobní technik.

Oblasti vzdělávacího programu

Oblast jazykového vzdělávání

Jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti strojírenské výroby. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v technické oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické a tak plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou. Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů - vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.

Oblast ekonomického vzdělávání

V této oblasti je kladen důraz především na získávání znalostí z oblasti podnikové ekonomiky, marketingu a managementu a znalostí práva, potřebných pro úspěšnou řídicí práci na úrovni středního článku řízení podniku, popř. řízení vlastní firmy.

Oblast komunikace

V oblasti komunikace je cílem jednak osvojení základních znalostí a technik z oblasti psychologie a sociologie, využitelných především pro komunikaci s obchodními partnery, se zákazníky, pro řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy. Dalším cílem je osvojení technik grafické komunikace, tj. čtení a vytváření výkresů strojních součástí a celků, popř. další technické dokumentace. Nepominutelné jsou i dovednosti komunikace s prostředky výpočetní techniky a vytváření různých druhů dokumentů, získávání nejrůznějších informací a komunikace s obchodními partnery prostřednictvím této techniky. Při vzdělávání v této oblasti je věnována patřičná pozornost i rozvoji asertivity studentů.

Oblast odborných technických znalostí a dovedností

Studenti získají vědomosti a praktické dovednosti v oblasti elektrotechniky a elektromechaniky.

Oblast bezpečnosti práce a ochrany zdraví

Výchova k bezpečnosti práce a ochrany zdraví vychází z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Absolventi jsou seznámeni:

  • s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
  • s protipožárními předpisy,
  • s technologickými postupy,
  • s používáním technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
  • se zásadami používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů.

Uplatnění

Studenti se mohou uplatnit ve strojírenských firmách jako:

  • samostatný elektronik
  • mechatronik,
  • energetik,
  • samostatný technik, výzkumný a vývojový pracovník,
  • samostatný technik zkušebních zařízení,
  • programátor PLC automatů.

Mohou se uplatnit i v nestrojírenských firmách, zejména v útvarech péče o strojní zařízení, jako pracovníci řízení výroby apod. Další uplatnění mohou nalézt v oblasti vzdělávání jako:

  • učitel praktického vyučování a odborné praxe vyšší odborné školy,
  • učitel praktického vyučování střední školy,
  • učitel odborného výcviku střední školy.

Obor je určen především absolventům technických maturitních oborů, mohou jej však studovat i absolventi ostatních maturitních oborů.

Možnost dalšího studia