V tomto článku autor nejdříve poukazuje na to, že světové automobilky jsou nuceny vyvíjet stále novější, výkonnější, ekologičtější vozy, aby byly schopny konkurovat rychle se rozvíjejícímu automobilovému průmyslu. Autor dále zmiňuje i vysoké náklady na vývoj nových typů vozidel a snahu automobilek prodávat vozidlo co nejlevněji z důvodu konkurenceschopnosti.

Na tomto automobilovém minisalonu vystavovaly téměř všechny světové automobilky vedle sebe, nevyjímaje vozidla z tehdejšího východního bloku.

obr1

Obr. 1. Lada Samara - Novinka roku 1986 Volžského automobilového závodu SSSR. Přední kola Samary jsou poháněna příčně loženým zážehovým čtyřválcem, chlazeným kapalinou, který v základním provedení má při zdvihovém objemu 1289 cm3 výkon 48 kW. Vozidlo používá čtyř nebo pětistupňovou převodovku. Nejvyšší rychlost je 148 km/h.


obr2

Obr. 2. Mazda RX-7 - Vozidlo poháněné motorem Wankel známého japonského výrobce bylo v té době jediným aktivním uživatelem licence na tento druh pohonu. Tento motor o objemu 2616 cm3 má výkon 136 kW při otáčkách 6500 1/min. Přípravu směsi zajišťuje elektronicky řízené vstřikování benzínu. Nejvyšší rychlost vozidla je 225 km/h.

obr3

Obr. 3. Peugeot 309 - V té době dodávaný s motory 1,1;1,3;1,6 a 1,9 litru, včetně štrikování.

obr4

Obr. 4. Ferrari Testarossa - Dvousedadlové kupé s ležatým motorem s protilehlými válci umístěným před zadní nápravou s rozvodem 4 x OHC o výkonu 287 kW dosahuje rychlosti až 290 km/h. Vozidlo dosahujre zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 s.

obr5

Obr. 5. Jaguár XJ-SC - Zadní kola tohoto luxusního automobilu pohotovostní hmotnosti 1800 kg pohání dvanáctiválcový motor V-motor s číslicově řízeným vstřikováním benzínu. Zdvihový objem motoru 5343 cm3 disponuje výkonem 217 kW při otáčkách 5500 1/min. Nejvyšší dosažitelná rychlost je 241 km/h.

obr6

Obr. 6. Volvo 740 Kombi - Na rozdíl od svých předchůdců, zejména řady 240, disponuje toto vozidlo estetickým dojmem a také větším objemem zavazadlového prostoru - 2, 125 m3. Pohonnou jednotku tohoto vozidla tvoří přeplňovaný čtyřválec zdvihového objemu 2316 cm3 s chladičem stlačeného vzduchu . Se vstřikováním benzínu poskytuje motor výkon 134 kW při ot. 5700 1/min.

 

obr7

Obr. 7. Cadillac Eldorádo - Dvoudvéřový pětimístný sedan má osmiválcový V-motor OHV umístěn napříč nad přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4087 cm3 nabízí se vstřikováním benzínu výkon 97 kW při otáčkách 4200 1/min. Převodovka je samočinná. Zajímavostí je třetí brzdové světlo v zadním skle.

 

obr8

Obr. 8. Škoda 130 L

 

obr9

Obr. 9. Motor Škoda 130 L - Vozidlo československé produkce v provedení, které je nabízeno na švýcarském trhu. Pohonnou jednotkou je osvědčený zážehový čtyřválec OHV umístěný za zadní nápravou, který při zdvihovém objemu 1289 cm3 má výkon 43 kW při otáčkách 5000 1/min.

Další vystavovaná vozidla:

  • Toyota MR 2
  • Renault 21
  • Nissan 300 ZX
  • Fiat Croma
  • Volvo 480 ES
  • Suzuki SJ 413
  • Austin Montego Estate
  • Mitsubishi Space Vagon
  • Subaru 4 WD Turbo
  • Opel Kadett
  • Ford Scorpio
  • Volkswagen Passat Syncro
  • Honda Jazz

Je zajímavé, že téměř všechny automobilky, které na tomto minisalonu vystavovaly, obměňovali velmi často svůj sortiment vozidel a stále vymýšleli nové technologie, které jim zajišťovaly náskok pře konkurencí. Naproti tomu československá Škoda v té době nepřinesla téměř nic nového.

Časopis, ze kterého jsem se inspiroval pro tento článek je plný podobných zajímavých článků. Například reportáž z miniautosalonu v Ženevě v roce 1986. Ale o tom snad příště.

Použitá literatura:

Článek „Automobilový minisalón 1986" Ing. P. Košťála a M. Bakeše z Autorevue - příloha časopisu Svět motorů vydaná v roce 1986.