Odborná praxe třídy D3a

Stanislav Novák, D3a

Naše odborná praxe v továrně Iveco Irisbus ve Vysokém Mýtě začala v pondělí 14. dubna. Hned po ránu jsme se přesunuli do budovy vedení společnosti. Zde nás čekalo školení bezpečnosti práce a poté prezentace spojená s výkladem o společnosti včetně její historie. Po tomto výkladu jsme přešli do závodu, kde nám byla představena pracoviště, na kterých budeme pracovat. Následně jsme byli všichni rozděleni na pracoviště.

Pracoviště, na kterých jsme mohli být, byla montáž zadní a přední nápravy, montáž palivových nádrží a výfukového potrubí, montáž motoru s převodovkou, doplňování provozních hmot, montáž zadního nárazníku a podlážek uvnitř autobusu a montáž sedaček. Tyto práce nás čekaly v hale montáže. V hale diagnostiky na nás čekala kontrola geometrie řízení, seřízení světlometů, válcová zkušebna brzd, zkušebna výkonu motoru a opravy po testovacích jízdách, a hlavně testovací jízdy.

Exkurze ve skladu a druhé části závodu

V průběhu praxe nás ještě čekaly dvě exkurze. První byla ve skladové hale Iveco parts. Hala je zcela nová a je teprve postupně zaplňována. K jejímu celkovému naplnění má dojít přibližně v říjnu tohoto roku. Tato hala bude sloužit jako sklad náhradních dílů pro autobusy a kamiony pro celou střední a východní Evropu. Rozloha tohoto komplexu je 10 000m2, přilehlé parkoviště má rozlohu 90 000m2. Denně by se zde mělo otočit 50 zásobovacích kamionů, i když vše je navrhováno až na 70 kamionů. Sklad obsahuje 15 000 kovových klecí a 35 000 plastových boxů. V průběhu exkurze nám byla taky osvětlena virtuální komunikace mezi jednotlivými sklady po cele Evropě (Itálie-Torino, Francie-Paříž, Německo, Island, Anglie). Rozdělení objednávek je buď urgentní, nebo-li aktuální, kdy vše doručuje kurýr. Po ČR je doba přepravy do 6 hodin, na Slovensko do 12 hodin a po celé Evropě do 24 hodin. Druhá možnost je přes objednávky.

Druhá exkurze byla v další hale společnosti Iveco Irisbus. Tentokrát v tzv. „spodní hale“, někdy také zvané 110“. Zde je v první části haly „čalouna“, ve které se dělají sedačky pro všechny autobusy. V druhé části probíhá montáž autobusů, které mají sloužit ke speciálním účelům, např. autobus předělaný jako pojízdná knihovna, pro přepravu vězňů, pojízdné prodejny, přepravník koní, automobilů nebo motocyklů apod. V tomto komplexu se také nachází elektrodílna, odkud vše jde na výrobu autobusů.

Historie společnosti

Historie výroby silničních vozidel ve Vysokém Mýtě se začala psát již v roce 1895, kdy Josef Sodomka založil firmu „ První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“.

S mimořádně dlouhou životností a revoluční konstrukcí znamenalo inovované vozidlo ŠKODA 706 RTO začátek průmyslového know-how Karosy. Privatizace přinesla významnou změnu, dnem 1. 7. 1993 vznikla KAROSA, akciová společnost (1706 zaměstnanců), zabývající se výrobou autobusů. Závod ve Vysokém Mýtu prošel od roku 1999 celkovou modernizací. V roce 1999 také došlo ke změně názvu z Karosy na Iveco Irisbus. V areálu probíhá celková výroba autobusů, která začíná ve svařovně. Dále následuje lakovna, celková montáž, diagnostika, testovací jízdy a drobné opravy vad, které se objevily při testovacích jízdách. V součastné době probíhá přístavba a po jejím dokončení se rozroste lakovna.Čtrnáctidenní praxe v závodě Iveco Irisbus byla velice zajímavá a přinesla nám mnoho zajímavých poznatků o výrobě autobusů. Jsem velice rád, že jsem mohl tuto praxi absolvovat a také jsem moc rád, že pracovníci firmy nám dali možnost, abychom mohli po seznámení s danou prací na autobusech na vybraném pracovišti pracovat sami pod dohledem mistrů.

Fotogalerie: Viktor Kubík