Regionální semináře na podporu využití stlačeného zemního plynu v dopravě organizuje a program připravuje Český plynárenský svaz (ČPS), nezávislé sdružení firem a odborníků působících v plynárenství a souvisejících oborech.

Úvodem padlo několik slov o CNG a jeho postavení v Jihočeském kraji. Důležité je zmínit částku 700 mil. Která je ročně vydávána krajem na základní dopravní obslužnost. Je to skutečně velké číslo, proto je i prioritou kraje prosazovat a podporovat levnější systém dopravy, který je navíc ještě šetrný k přírodě. V regionu se s CNG ve větší míře můžete setkat pouze ve společnosti Comett Plus v Táboře. Tato firma před dvěma roky otevřela v Táboře vlastní veřejnou CNG plnicí stanici, která je integrována do klasické benzínové pumpy.

V současné době provozuje více jak 15 autobusů na CNG a několik vozidel na CNG. Část těchto autobusů tvoří i příměstské autobusy na CNG.

Základní pojmy
NGV – (Natural Gas Vehicle) Anglické označení pro jakékoliv vozidlo na CNG
CNG – (Compressed Natural Gas) Označení paliva stlačený zemní plyn
LNG – (Liquid Natural Gas) Zkapalněný zemní plyn
LPG – (Liquid Petrol Gas) Uvádíme pro rozlišení pojmů. LPG je vlastně odpadní produkt při těžbě ropy, kdežto CNG je přímo těženo z podzemních ložisek. CNG na rozdíl od LPG je ale lehčí než vzduch, to je důležité zmínit ve vztahu k bezpečnosti, protože bohužel je u nás stále legislativním problémem vjezd vozidel s CNG do podzemních garáží. Obě tato paliva jsou ale úplně rozdílná a systémy pohonu jsou spolu nekompatibilní.

V další části semináře došlo k představení jednotlivých výrobců vozidel na CNG. Iveco Czech Republic přichází se žhavou novinkou - městským autobusem Citelis 10,8m CNG. Tento autobus je také možné dodat zákazníkovi v příměstské verzi, která má dvoje dveře. Další zajímavou možností, jak provozovat meziměstskou dopravu do obcí, kde je malý počet cestujících, je Iveco Daily CNG. Tento mikrobus je díky svojí velikosti ideální na úzké české silničky. Pro pohon na CNG byl u Iveca vyvinut nový motor Cursor CNG, určený pro spalování CNG. Motor dosahuje vyšších výkonů, avšak v porovnání s jeho dieselovými sourozenci má zhruba o 10% nižší kroutící moment. Jedním z velice důležitých faktorů je ale nižší hlučnost. Všechny motory spalující CNG jsou prokazatelně tišší. I zde je myšleno na bezpečnost, proto veškeré plynové potrubí, které je vedeno autobusem je vedeno mimo prostor cestujících. Navíc jsou tyto autobusy vybaveny systémem OBD (On Board Diagnostic), který má za úkol monitorovat hladiny emisí.

To, že Česká republika patří téměř mezi výrazného hráče na trhu CNG autobusů potvrzuje fakt, že všichni tři čeští výrobci autobusů (IVECO, SOR, TEDOM) mají ve své nabídce i vozidla s pohonem CNG. U vozů TEDOM mne jako příznivce značky Neoplan zaujalo, že první autobusy, které byly vyrobeny, mají stejně jako polský Solaris licenci od NEOPLANu.V současné době má TEDOM v nabídce tři základní modely autobusů a to C12G, což je městský nízkopodlažní autobus s vlastním motorem TEDOM a pohonem na CNG. C12D je prakticky totožný, avšak pro pohon používá německé naftové motory Deutz. Posledním autobusem v nabídce je L12G, což je Low-Entry autobus s pohonem na zemní plyn. Tyto autobusy jsou nabízený pro pohon CNG ve třech výkonových variantách a to 180, 220 a 260k, což jistě uspokojí i náročného zákazníka. Zajímavou možností provozování autobusu na CNG je nabídka společnosti TEDOM na provoz na klíč, tudíž v ceně může být kromě dodávky autobusů i výstavba vlastní plnící stanice. Stejně zajímavou možností je i pronájmu těchto autobusů. Praktickým příkladem je DP Bratislava, kde tento model funguje. Od společnosti je stanovena fixní cena za 1km provozu vozidla, ve kterém jsou i veškeré servisní náklady, jako výměny olejů a případné opravy.

Významným segmentem pro využití CNG jsou i užitková komunální, laicky řečeno popelářská vozidla. V provozování tohoto odvětví je nejdále Madrid, který provozuje téměř neuvěřitelných 100% komunálních vozidel na CNG. Ale ani naše republika není pozadu. Praha vlastní 16 CNG komunálních vozů. Vozidla na CNG jsou ve srovnání s vozidly na naftu tišší a ekologičtější a díky tomu jsou v Praze provozována hlavně na svozy v centru Prahy a právě díky nižší hladině hluku bylo možno prodloužit svozové doby do večerních hodin.

Kdo by měl zájem si vyzkoušet, jak to CNG v autě vlastně vypadá a funguje, má díky Pražské plynárenské jedinečnou možnost, protože tato společnost otevřela půjčovny na CNG vozidla. V nabídce je široké spektrum vozidel. Od malého Fiatu Panda až po dodávku Iveco Daily. I ceny půjčovného jsou velice přijatelné a určitě to stojí za ten pocit, že jedete v ekologickém vozidle, navíc si při tom můžete i vyzkoušet, jak se tankuje vozidlo na CNG.

Osobních vozů se týká i systém přestaveb stávajících systému pohonu na CNG. Na zemní plyn je možné přestavit jak automobil na benzín, tak na naftu, což je oproti rozšířenějšímu LPG velký rozdíl. Bohužel ale přestavba naftového vozu je méně výhodná. Společnost Tvaja CNG s.r.o. nabízí přestavbu benzínového osobního vozu za cenu, která se vejde do akceptovatelných 40 tisíc korun. Tímto krokem se CNG stává konkurence schopné provozu na LPG při zachování všech CNG výhod. Jedinou nevýhodou přestavby je „klasický“ zmenšený zavazadlový prostor, což se dá kompenzovat velikostí a tvarem lahví. U LPG je jen jedna lahev, kdežto u CNG jich můžete mít třeba i pět menších. Záleží na konstrukci vozidla a vašem přání.

Pro prodej vozidel na CNG je důležitý i rozvoj systému plnících stanic. Je nutné podotknout, že provoz na zemní plyn je u nás v ČR v současné době ještě v plenkách. Světově první místo v počtu vozidel drží celkem překvapivě Pákistán s počtem kolem 2,2 milionu vozidel na CNG! Hned zatím je následován Argentinou s 1,8 miliony, Brazílií s 1,6 milionem a Íránem s 1,5 milionem vozidel. V celé Evropě je provozováno jen 838 tisíc vozidel na CNG. U nás se dá říci že v každém krajském městě (kromě Jihlavy) naleznete alespoň jednu plnící stanici. Nejzajímavější a jistě nejkomfortnější variantou je systém domácích plnících stanic, kdy při ceně 140 tisíc Kč bez DPH přístroj o velikosti pračky lze připojit na klasický domácí rozvod plynu a vozy plnit doma. Doba naplnění vozu je přibližně 4-5 hodin.

V jistém směru jsme i v segmentu CNG světovou jedničkou. Konkrétně se o to zasloužily Vítkovice cylinders, která je světovým lídrem ve výrobě ocelových láhví sloužících pro přepravu nebo skladování zemního plynu.

Fotogalerie