Exkurze do Anglie

Školní akce

Tomáš Jonáš

3.ACK

Naše cesta začala nástupem do autobusu v Českých Budějovicích. Na cestě jsme strávili bezmála 24 hodin. Bezpečnou cestu nám zajistili řidiči, kteří měli velmi přátelské chování, jmenovali se Ondra a Artem. Po náročné cestě jsme zbytek dne strávili v přístavním městě Portsmouth. Zde jsme byli na prohlídce přístavního doku, kde jsme měli možnost prozkoumat několik bitevních plachetnic, jejichž stáří bylo i 500 let.  Neméně zajímavé bylo i místní prostředí, kde jsme měli rozchod.

V úterý večer jsme poprvé spatřili naše “adoptivní” rodiny. Já osobně jsem skončil v útulném pokojíku černošské rodiny.  Ve středu časně ráno jsme vyrazili směr Worcester, kde se pár kilometrů od tohoto města v malebném údolí skrývá zajímavá britská automobilka jménem Morgan Motor Company. Je již jediná svého druhu, která vyrábí celý vůz ručně a navíc s dřevěným rámem z javorového dřeva. Na chodu společnosti se podílejí rodiny zaměstnanců po celé generace. Byl to neskutečně silný zážitek, projít si celým výrobním cyklem těchto legendárních strojů, jejichž historie se datuje od roku 1909. Každý z nás dostal na památku kousek karosérie (odřezek z dřevěného rámu). Po několikahodinové prohlídce jsme navštívili město Birmingham a jeho technické muzeum, které bylo plné různých zajímavostí.

Další den jsme prozkoumali slavný okruh Silverstone, který má počátky od 2. světové války. První místo v GrandPrix zde vyhrála známá Alfa Romeo 158. (1950) Do prohlídky byla zahrnuta prohlídka okruhu, přednáška o historii formulí, kde jsme si mohli spoustu věcí osahat – helmy, titanové svody, závodní pneumatiky a kola, karbonové části formule, a podobné věci. Prohlídku jsme završili návštěvou muzea a shlédnutím krátkého filmu, který se všem moc líbil.

Odpoledne toho dne jsme zavítali do universitního města Oxford, který vyniká svojí osobitou architekturou a také faktem, že se zde točil Harry Potter. Nejvíce mě zde zaujala univerzitní knihovna, kam mohou studenti vstupovat i podzemními chodbami, aby byli co nejméně rušeni turisty.

Poslední den pobytu jsme samozřejmě strávili v Londýně, kde jsme byli celou dobu ubytováni.  Prošli jsme zde nejzajímavější památky města. Procházku jsme zakončili u London Eye. Odtud jsme se přemístili spletitým metrem zpět k autobusu. Z Londýna se mi nejvíce líbila jeho stará část, s jeho starou architekturou, kde vládla příjemná atmosféra podpořená klasickými britskými domy a hospodami, jejichž základy jsou okolo roku 1930.

Po celou dobu nás provázela průvodkyně Káťa, která nám jednak podala zajímavý výklad, a zároveň zařizovala hladký průběh našeho putování po Spojeném království. Velký dík patří také učitelům, kteří se podíleli na organizaci tohoto výletu, který se obešel bez větších komplikací a problémů. Myslím, že jsme si to všichni hodně užili.